Tilbage i december, lige før jul, bestilte jeg en HD og noget RAM hos SHG.

Jeg får altid mine pakker sendt til den lokale døgnpost, idet jeg så kan hente dem, når det passer min kalender, istedet for når det passer post.dk at holde åbent. Jeg var blandt de første kunder på systemet, og det har generelt fungeret godt.
Jeg har hver gang fået en mail med 2 pinkoder, og disse har jeg så indtastet på døgnposten, og fået min pakke udleveret.

Jeg fulgte ivrigt min pakke på Track&Trace, men den så ud til at være fanget i systemet med status "23/12 - Ankommet til 704 Københavns Pakkecenter".
Så 2/1 ringede jeg til kundeservice, og spurgte til min pakke, og de mente at afsenderen skulle melde den bortkommet.
Jeg sendte derfor en mail til SHG, hvor jeg bad dem sende mig en ny, siden nogen tilsyneladende havde hugget min pakke, nu hvor den stadig var markeret som liggende på pakkecenteret.
I forbindelse med skriveriet med SHGs support slog jeg d. 7/1 pakken op på Track&Trace. Og nu var min pakke pludselig ankommet til døgnposten d. 23/12, og var returneret 4/1.
Altsammen uden at jeg havde modtaget nogen form for besked fra post.dk.

Da jeg så 7/1 fik en mail om at SHG havde afsendt min DVB-T tuner, og jeg idag 9/1 stadig ikke havde modtaget nogen mail med pinkode til afhentning, men Track&Trace viste at pakken lå i døgnposten, begyndte jeg at kigge på problemet.

Jeg greppede i min mail log, og fandt følgende:

Jan 8 10:18:51 <mail.notice> fj sendmail[86279]: o089IpR1086279: ruleset=check_mail, arg1=<jboss@dp-adbprod1>, relay=mailgw2.post.dk [193.3.69.5], reject=553 5.1.8 <jboss@dp-adbprod1>... Domain of sender address jboss@dp-adbprod1 does not exist

Og det er jo klar snak. Post.dk kan ikke finde ud af at sætte en korrekt afsender på deres mails.
Og det er formentlig også grunden til at jeg aldrig modtog en mail om min julepakke.

Jeg ville egentlig gerne have min pakke her til weekenden, så jeg tænkte at jeg bare ville bede om at få pinkoderne til døgnposten gensendt til min mobil telefon. Jeg loggede ind på post.dk, og lagde mit mobilnummer ind.
Desværre kan man ikke få gensendt pinkoder i post.dk's system, så jeg var tvunget til at ringe til deres kundeservice.

Hos kundeservice snakkede jeg med en flink og serviceminded ung mand, som forklarede at de havde store problemer med at deres mails ikke blev modtaget hos kunderne, og han tilbød mig at få pinkoderne over telefonen. Jeg fik mine pinkoder, og kvitterede med at forklare ham hvorfor deres mails blev væk, og hvad han skulle slå udviklingsafdelingen oven i hovedet med. Han lød noget forundret, men ville give beskeden videre.
Jeg håber at de meget snart fixer problemet - men jeg beholder nu mit mobilnummer i systemet, bare for lige at være sikker ...

Tilbage er spørgsmålet så, hvorfor post.dk ikke tester deres nye systemer?
Hvordan kan en så grel fejl få lov til at eksistere i produktion i så lang tid?
Alle moderne mailservere nægter jo at modtage mails fra en afsender, hvis domæne ikke kan slås op.
Hvis man har lavet den mindste smule overvågning af det nye system, så ville man have set 90+% af alle mails blive afvist med en fejlmelding, lignende den min mailserver har leveret tilbage.
Især når man er nået til den konklusion at mails ikke når frem, så ville det da være indlysende at debugge lokalt som det første - det er jo her man har skiftet system, og det er her man har de bedste muligheder.

Men nej, det var altså en kunde, der skulle gøre arbejdet.

Og jeg har stadig ikke fået min HD og min RAM. Jeg håber at SHG snart gensender.
Og min DVB-T tuner ligger stadig i døgnposten, for fyren i kundeservice fortalte mig at han lige havde fejlmeldt min døgnpost, med at brugerinterfacet var frosset/crashet ...

Suk!

Jeg havde en lignende sag med Danske Bank. Deres mail system kan tilsyneladende ikke finde ud af at genlevere emails, så hvis man bruger greylisting, så kan man ikke modtage emails fra dem (ihvertfald ikke fra min kunderådgiver, saldo emails fungerer vist fint). Normalt bruger jeg ikke greylisting på nogen .dk domæner, men som en ekstra tvist, så sender de fra danskebank.com domænet. Indtil videre er de så også undtaget greylisting, da det var lettere end at få dem til at fikse problemet.
Comment by Sune Kloppenborg Jeppesen Sat Jan 9 16:10:29 2010

Det er desværre ikke alle moderne mailservere der nægter at modtage mails fra afsendere, hvis domæne ikke kan slås op :(

16:24 heb@~> host -t mx gmail.com gmail.com mail is handled by 10 alt1.gmail-smtp-in.l.google.com. gmail.com mail is handled by 20 alt2.gmail-smtp-in.l.google.com. gmail.com mail is handled by 30 alt3.gmail-smtp-in.l.google.com. gmail.com mail is handled by 40 alt4.gmail-smtp-in.l.google.com. gmail.com mail is handled by 5 gmail-smtp-in.l.google.com. 16:24 heb@~> telnet gmail-smtp-in.l.google.com smtp Trying 209.85.219.21... Connected to gmail-smtp-in.l.google.com. Escape character is '^]'. 220 mx.google.com ESMTP 1si12333441ewy.53 HELO fuckhest 250 mx.google.com at your service MAIL FROM: 250 2.1.0 OK 1si12333441ewy.53 RCPT TO: 250 2.1.5 OK 1si12333441ewy.53 DATA 354 Go ahead 1si12333441ewy.53 Fuck hest

. 250 2.0.0 OK 1263050860 1si12333441ewy.53 QUIT 221 2.0.0 closing connection 1si12333441ewy.53 Connection closed by foreign host. 16:25 heb@~> host -t mx hotmail.com hotmail.com mail is handled by 5 mx1.hotmail.com. hotmail.com mail is handled by 5 mx2.hotmail.com. hotmail.com mail is handled by 5 mx3.hotmail.com. hotmail.com mail is handled by 5 mx4.hotmail.com. 16:25 heb@~> telnet mx1.hotmail.com smtp Trying 65.55.92.152... Connected to mx1.hotmail.com. Escape character is '^]'. 220 snt0-mc2-f39.Snt0.hotmail.com Sending unsolicited commercial or bulk e-mail to Microsoft's computer network is prohibited. Other restrictions are found at http://privacy.msn.com/Anti-spam/. Violations will result in use of equipment located in California and other states. Sat, 9 Jan 2010 07:27:59 -0800 HELO fuckhest 250 snt0-mc2-f39.Snt0.hotmail.com (3.9.0.74) Hello [80.72.154.204] MAIL FROM: 250 henrik@fuckhest....Sender OK RCPT TO: 250 **@hotmail.com DATA 354 Start mail input; end with . Fuck hest

. 250 Queued mail for delivery QUIT 221 snt0-mc2-f39.Snt0.hotmail.com Service closing transmission channel Connection closed by foreign host. 16:26 heb@~>

Virkeligheden er nok desværre, at der er mange der bruger en af to ovenstående services til mails (et slag på taskerne siger at i min omgangskreds bruger ca. 80% GMail eller HotMail) og derfor ikke oplever problematikken (og ja - mailsne bliver leveret...) Jeg er bange for at du har for stor tillid til dine medadministratorer...

Comment by Henrik Bøgh Sat Jan 9 16:38:20 2010

Tak for info!

Jeg fandt så ud af at postdk har forsøgt at aflevere en mail siden i går om at min pakke ikke kunne være i døgnposten, men skulle afhentes på posthuset. Jeg har slået SMSer til, men de mener åbenbart ikke at den slags beskeder skal sendes via SMS, og nu er posthuset lukket, så jeg kan få lov at vente til mandag.

Comment by Andreas Plesner Jacobsen Sat Jan 9 17:08:42 2010